Autor:
Aimar Rakko

Laevad ja muud alused

Uurimislaevad

TÜ Eesti mereinstituudil on kasutuses 5 suuremat mereuurimislaeva, mille pikkused jäävad vahemikku 9-15 meetrit.

Image
laev AluDevil_LTMI

Kontakt:  Teemar Püss (+372 580 53985; teemar.puss@ut.ee

Registreerimisnumber: VLL-209

Pikkus/laius/süvis (m):  10,3/3,3/0,65

Meeskond/teadlased:  2/4

Ehitusaasta:  2012

Kodusadam:  Tallinn, Pirita

Kasutus:  veeseire ja teadusuuringud Läänemerel, vööris on mitmekiireline sonar Reson SeaBat 7101-Flow, võimalik kasutada kalasonarit Simrad EK80 broadband split-beam

Image
laev Aurelie_LTMI

Kapten:  Taavi Lille (taavi.lille@ut.ee)

Pikkus/laius/süvis (m):  15/4,3/1

Meeskond/teadlased:  2/6

Ehitusaasta:  2014

Kodusadam:  Pärnu

Kasutus:  ihtüoloogia- ja kalandusalased uurimused ning rannikumere seire Pärnu ja Liivi lahel, kalasonari Simrad EK80 broadband split-beam võimekus

Image
TÜ EMI laev BL88PS

Kapten:  Taavi Lille (taavi.lille@ut.ee

Pikkus/laius/süvis (m):  8,8/3,2/0,48

Opereerimiskiirus:  20-25 sõlme

Ehitusaasta:  2024

Kodusadam:  Pärnu

Kasutus:  mitmetalituslik, võrgumasin, kalasonar Simrad EK80 broadband split-beam

Image
laev Emili-007_LTMI

Kapten:  Taavi Lille (taavi.lille@ut.ee)

Pikkus/laius/süvis (m):  15/4,2/1,2

Meeskond/teadlased:  2/6

Ehitusaasta:  2014

Kodusadam:  Kallaste, s/b (stand by): Praaga

Kasutus:  kalavarude uurimislaev, traal- ja mutnikupüügiks Peipsil ja Lämmijärvel

Image
uurimislaev Fortuuna Ruhnu sadamas

Kapten:  Taavi Lille (taavi.lille@ut.ee)

Pikkus/laius/süvis (m):  10,35/3,4/1,0

Poordi kõrgus:  2 m

Kaatri tüüp:  Kulkuri 34

Meeskond/teadlased:  1/7

Ehitusaasta:  2003

Kodusadam:  Pärnu

Kasutus:  mitmetalituslik, võrgumasin, kraana, kalasonar Simrad EK80 broadband split-beam


Paadid / kaatrid

Lisaks laevadele on Eesti mereinstituudil mitmeid väiksemaid 3-8 meetriseid RIB-, plastik- ja alumiiniumpaate/kaatreid.


Autonoomne robotlaev "Heli"

Eesti mereinstituudil valmis 2023. aastal mehitamata robotlaev "Heli", mis on võimeline iseseisvalt navigeerima vastavalt etteantud teekonnale või sõitma vastavalt võrgu kaudu reaalajas saadetud juhistele. Alus salvestab ja edastab reaalajas andmeid enda positsiooni, reisi parameetrite ja sonari abil leitud kalaparvede kohta. Robotlaeva saab kulutõhusa lahendusena kasutada teadusuuringutel kalaparvede parameetrite kirjeldamisel või ka töönduspüügi suunamisel. Võrreldes mehitatutega on robotlaev oluliselt keskkonnasõbralikum, säästlikum ja ohutum alus teadusuuringute läbiviimiseks ja kalapüügi toetamiseks.

Pikkus/laius/süvis (m):  6,2/2,5/0,4

Maksimaalne kiirus:  7 kn

Töökiirus:  3 kn

Tööulatus:  300 km

Ühilduvus:  5G, 4G, 433 MHz, WIFI, AIS, satelliit

Sensorid:  radar, kaamera, magnetomeeter, anemomeeter, güroskoop, sonar

Ohutusvarustus:  AIS, radaripeegeldi, navigatsioonituled

Kontakt:  Elor Sepp (+372 521 7789, elor.sepp@ut.ee)

 

Viited:

Katsetraalimine Peipsil

Peipsi kalavarude seire uueneb

IGB järvelabori LakeLab mesokosmid Stechlini järvel Saksamaal

TÜ Eesti mereinstituudi teadlased edendavad järveteadust

Kestlik teadus

Milline on teaduse keskkonnajälg ja kuidas seda vähendada?